Το Κέντρο Εκπαίδευσης Υλικού Πολέμου Λαμίας είναι ενταγμένο στον πολεοδομικό και κοινωνικό ιστό της Λαμίας και αποτελεί πυρήνα ασφάλειας και ανάπτυξης της ευρύτερης περιοχής, εντάσσεται δε στον στρατηγικό σχεδιασμό του Υπουργείου Εθνικής Άμυνας της Ελλάδος. Η συνέχιση της χρήσης των εγκαταστάσεών του για στρατιωτικούς σκοπούς και η υποδοχή και εξυπηρέτηση στρατιωτικών, αξιωματικών, πολιτικού προσωπικού, αλλά και επισκεπτών, είναι επιθυμία της τοπικής κοινωνίας.
Επειδή όμως η πολιτική και στρατιωτική ηγεσία της χώρας μας ανακοινώνει σκέψεις επανασχεδιασμού της χωροταξικής και πληθυσμιακής κατανομής των στρατοπέδων πανελληνίως, αλλά και επειδή ήδη από καιρό σχεδιάζεται η δημιουργία κατά τόπους στρατοπέδων υποδοχής λαθροεποίκων και λαθρομεταναστών, έκρουσα τον κώδωνα του κινδύνου με την προηγούμενη εισήγησή μου στο Δημοτικό Συμβούλιο Δήμου Λαμιέων για να αποτραπεί η μεταφορά και εγκατάσταση των προαναφερομένων οπουδήποτε στην Λαμία ή στην Φθιώτιδα, αλλά και να ασκηθεί πίεση για τροποποίηση νόμων της Ελλάδας, αλλά και ευρωπαϊκών συνθηκών ώστε να καταστεί δυνατή η άμεση απέλασή τους.
Περιληπτικά υπενθυμίζω σημεία της εισηγήσεως:
1. Σε καμία περίπτωση να μην δημιουργηθεί στρατόπεδο υποδοχής λαθρομεταναστών στην Λαμία ή οπουδήποτε στην Φθιώτιδα. Επιπροσθέτως, να φυλάσσονται τα σύνορα συνεχώς και επαρκώς με την ιδιαίτερη αποτελεσματικότητα, ώστε να αποτρέπεται οποιαδήποτε λαθραία εισβολή. Επίσης, να γίνουν άμεσα μαζικές απελάσεις στον μέγιστο βαθμό (αφού ληφθούν υπʼ όψιν ειδικές περιπτώσεις), ώστε να μειωθεί ο αριθμός των βιαίως εισελθόντων στην Ελλάδα στον ελάχιστο δυνατό αριθμό για να μην μετακυλίεται το πρόβλημα σε άλλες περιοχές.
2. Σε περίπτωση που επιλεγεί από την ηγεσία η - μη αποδεκτή από την τοπική κοινωνία - μετεγκατάσταση του στρατοπέδου σε άλλη περιοχή, να παραχωρηθεί η έκταση και τα κτίρια στο Δήμο Λαμιέων. Να μπορεί να μετεξελιχθεί δηλαδή ο περιβάλλων χώρος σε κέντρο ψυχαγωγίας, οικολογίας, πολιτισμού και αθλητισμού, ενώ στα υπάρχοντα κτίρια να στεγαστούν κοινωνικές δομές αλλά και υπηρεσίες (οι οποίες θα απαλλαγούν από μεγάλα ποσά ενοικίων, κάνοντας σημαντική οικονομία χρημάτων στην ταλαιπωρημένη οικονομία της χώρας μας εν μέσω κρίσης). Με δύο λόγια, να μετατραπεί - εάν το καλέσει η συγκυρία και οι αποφάσεις των ιθυνόντων - σε Διοικητικό και Ψυχαγωγικό Πάρκο της πόλης μας.
Με την παρούσα πρόταση και λαμβάνοντας υπʼ όψιν τα νέα σενάρια που διαρρέονται εντέχνως δια των κεντρικών μέσων μαζικής επικοινωνίας, καταθέτω μία - επιπλέον των ανωτέρω - τεκμηριωμένη πρόταση στην κατεύθυνση αξιοποιήσεως του ΚΕΥΠ, ώστε να μην αιφνιδιαστούμε ως τοπική κοινωνία, εάν και εφόσον η κεντρική εξουσία θελήσει ερήμην μας να θέσει σε υπολειτουργία ξανά το ΚΕΥΠ ή και να προωθήσει αιφνιδιαστικά κέντρο υποδοχής λαθρομεταναστών. Θέτω την παρούσα πρόταση στην διάθεσή της Τοπικής Αυτοδιοίκησης και της τοπικής κοινωνίας ώστε να μπορεί να την αξιοποιήσει άμεσα εάν και όταν κριθεί σκόπιμο, ώστε και οι πιθανότητες συγκρούσεων να αποτραπούν και να υπάρξει αναπτυξιακή κατεύθυνση.
Σενάρια που ακούγονται
1. Το ΚΕΥΠ παραμένει στον ΕΣ ως υπολειτουργόν, χωρίς προσωπικό, με εγκαταστάσεις που δεν χρησιμοποιούνται (οι χώροι στρατωνισμού νεοσυλλέκτων - πέτρινο κτίριο - παραμένουν κλειστοί).
2. Το ΚΕΥΠ γίνεται στρατόπεδο φύλαξης λαθρομεταναστών (υποβάθμιση της ευρύτερης περιοχής, προβλήματα δημόσιας τάξης και δημόσιας υγείας, καίριο πλήγμα στην τοπική αγορά με την μη παρουσία εκατοντάδων στρατιωτών κ.λπ).
Επιθυμητά σενάρια
1. Το ΚΕΥΠ παραμένει στον ΕΣ και ενισχύεται η λειτουργία του.
2. Το ΚΕΥΠ παραχωρείται στο Δήμο Λαμιέων.
Προβλήματα που μπορούν να επιλυθούν με την χρήση των εγκαταστάσεων του ΚΕΥΠ
1. Κάθε χρόνο εθελοντικά σωματεία εφέδρων πραγματοποιούν στρατιωτικούς αγώνες, εκπαιδεύσεις κ.λπ. Για την πραγματοποίησή τους χρειάζονται εγκαταστάσεις φιλοξενίας - στρατωνισμού και χώροι εκπαίδευσης. Κάθε φορά ξεκινά μια χρονοβόρα διαδικασία αιτήσεων, γνωμοδοτήσεων κ.λπ., προκειμένου να διατεθούν εγκαταστάσεις και μέσα των Ενόπλων Δυνάμεων. (Εξʼ όσων γνωρίζω, δεν υπάρχει αντίστοιχο Κέντρο στην Ευρώπη πλην κάποιων παρεμφερών σε Δανία και Γαλλία) Δεν υπάρχει ένα κέντρο εκπαίδευσης αφιερωμένο στην εκπαίδευση εφέδρων (π.χ. η Λέσχη Εφέδρων Καταδρομέων - Ειδικών Δυνάμεων Στερεάς Ελλάδας διοργάνωσε πριν λίγα χρόνια τους Πανελλήνιους Αγώνες Εφέδρων Καταδρομέων στην περιοχή της Οίτης χωρίς βοήθεια από τις Ένοπλες Δυνάμεις).
2. Κάθε χρόνο εθελοντικές οργανώσεις (π.χ. ομάδες διάσωσης ενταγμένες στην Πολιτική Προστασία, Ε.Ε.Σ.) πραγματοποιούν εκπαιδευτικές δραστηριότητες και ασκήσεις στις οποίες συμμετέχει μεγάλος αριθμός εθελοντών από όλα τα μέρη της Ελλάδας. Για την πραγματοποίηση των εκπαιδεύσεων κάθε φορά αναζητείται χώρος και εγκαταστάσεις. Δεν υπάρχει ένα κέντρο εκπαίδευσης αφιερωμένο στην εκπαίδευση εθελοντών.
3. Στην Φθιώτιδα διεξάγονται αθλητικές διοργανώσεις όπως είναι οι αγώνες δρόμου (π.χ. Δρόμος Ελευθερίας Θερμοπύλες - Γοργοπόταμος, Μαραθώνιος Οίτης), στους οποίους συμμετέχουν δρομείς από όλη την Ελλάδα, οι οποίοι συχνά φεύγουν αυθημερόν μη έχοντας εναλλακτική επιλογή. Οι συμμετέχοντες θα μπορούσαν να χρησιμοποιούν το χώρο του Κέντρου ως ασφαλή χώρο στάθμευσης και ως χώρο αποθεραπείας - ξεκούρασης μετά τον αγώνα.
4. Στην Οίτη, στην κοιλάδα του Σπερχειού και σε άλλα σημεία της περιοχής μας διεξάγονται διάφορες υπαίθριες δραστηριότητες (κατάβαση φαραγγιών - canyoning, αγώνες paintball και airsoft, ορειβασία, ορεινή ποδηλασία, αγώνες προσανατολισμού - orienteering κ.λπ.) με την συμμετοχή ατόμων από όλη την Ελλάδα. Μέχρι σήμερα δεν είχε ενεργό συμμετοχή η τοπική κοινωνία. Αν οι συμμετέχοντες έχουν την δυνατότητα να διαμένουν ή να χρησιμοποιούν ως βάση των εξορμήσεών τους το ΚΕΥΠ, τότε θα υπάρξει περαιτέρω ανάπτυξη των υπαιθρίων δραστηριοτήτων στην περιοχή μας.
5. Διεξάγονται ενίοτε στην περιοχή μας εκπαιδευτικά προγράμματα όπως το «Προστατεύω τον εαυτό μου και τους άλλους», για το οποίο χρειάζονται εκπαιδευτικές εγκαταστάσεις και κάποιες φορές χώροι διαμονής μεγάλου αριθμού ατόμων.
6. Έλληνες έφεδροι μεταβαίνουν στο εξωτερικό με δικά τους έξοδα προκειμένου να εκπαιδευτούν σε σχολεία και στρατιωτικούς αγώνες που διοργανώνουν ξένες εφεδρικές οργανώσεις σε συνεργασία με ξένες ένοπλες δυνάμεις. Στην Ελλάδα τέτοιες εκπαιδεύσεις δεν διεξάγονται, γιατί δεν υπάρχει ανάλογο κέντρο, με αποτέλεσμα την διαρροή συναλλάγματος στο εξωτερικό. Σημειωτέον ότι στην Ευρώπη δεν εντόπισα κέντρο εκπαίδευσης αφιερωμένο αποκλειστικά στην εκπαίδευση εφέδρων και εθελοντών. Δηλαδή η Λαμία δύναται να γίνει πόλη έλξης όλων των ενδιαφερομένων και το συνάλλαγμα που θα έφευγε στο εξωτερικό μπορεί να γίνει χρήματα προς την τοπική αγορά.
Προτάσεις
1. Παραχώρηση του ΚΕΥΠ στο Δήμο Λαμιέων προκειμένου να χρησιμοποιηθεί - πέραν των άλλων (πάρκο αναψυχής, στέγαση υπηρεσιών κ.λπ.) - ως Κέντρο Εκπαίδευσης και Φιλοξενίας Εθελοντών - Αθλητών - Εφέδρων.
2. Παραμονή του ΚΕΥΠ στον ΕΣ με ταυτόχρονη μετατροπή του σε Κέντρο Εκπαίδευσης και Φιλοξενίας Εθελοντών - Αθλητών - Εφέδρων.
Και στις δύο περιπτώσεις η τοπική κοινωνία ωφελείται διότι:
1. Το ΚΕΥΠ δεν μετατρέπεται σε κέντρο υποδοχής λαθρομεταναστών αλλά σε μοχλό ανάπτυξης και ανάδειξης της τοπικής κοινωνίας.
2. Δεν αίρεται η χρήση του ΚΕΥΠ ως μελλοντικού πάρκου αναψυχής
3. Η Λαμία γίνεται κέντρο του εθελοντισμού-αθλητισμού-εφεδρικού κινήματος
4. Εθελοντικά-αθλητικά-εφεδρικά σωματεία επισκέπτονται την Φθιώτιδα και διαμένουν στην περιοχή μας με αποτέλεσμα να κινείται η αγορά.
5. Τα σωματεία που κάνουν χρήση των εγκαταστάσεων του Κέντρου καταβάλλουν αντίτιμο, με αποτέλεσμα ο διαχειριστής του Κέντρου (ο ΕΣ ή ο Δήμος Λαμιέων) να αποκτά έσοδα με τα οποία καλύπτονται τα έξοδα συντήρησης του Κέντρου.
6. Στο Κέντρο μπορούν να διεξάγονται εκπαιδευτικά προγράμματα, εκπαιδευτικές συναντήσεις κ.λπ., στις οποίες συμμετέχουν και εθελοντές-αθλητές-έφεδροι από άλλα κράτη (π.χ. διεθνείς στρατιωτικοί αγώνες, διεθνείς συναντήσεις ορειβατών κ.λπ.). Οι συμμετέχοντες γνωρίζουν τον τόπο μας (π.χ. επίσκεψη σε Θερμοπύλες, Υπάτη, Γοργοπόταμο, Λειανοκλάδι, Παύλιανη και πέριξ π.χ. στους Δελφούς κ.λπ.) ενισχύοντας την ανάπτυξη του τουρισμού στην Φθιώτιδα και στην Στερεά. Μαζί με τους εθελοντές-αθλητές-εφέδρους επισκέπτονται την Φθιώτιδα και οι συνοδοί τους. Αυτοί διαμένουν και σιτίζονται εκτός του συγκεκριμένου Κέντρου (ξενοδοχεία, εστιατόρια, είδη δώρων, τοπική αγορά κ.λπ.), με αποτέλεσμα την ανάπτυξη του τομέα εστίασης και όλης της αγοράς.
7. Ο ΕΣ ή και ο Δήμος Λαμιέων μπορούν να διοργανώνουν εκπαιδευτικά προγράμματα στα οποία θα εργάζονται ως εκπαιδευτές στρατιωτικοί ή πολίτες (π.χ. προγράμματα εκπαίδευσης στην διαχείριση κρίσεων). Με τον τρόπο αυτό ανοίγουν θέσεις εργασίας για πολίτες και παραμένουν θέσεις για στρατιωτικούς που υπηρετούν στην Λαμία.
8. Δεν φεύγει συνάλλαγμα στο εξωτερικό, αντίθετα έρχεται χρήμα από όλη την Ελλάδα στην Φθιώτιδα.
Γιατί το ΚΕΥΠ και όχι οποιοσδήποτε άλλος χώρος
1. Το ΚΕΥΠ διαθέτει έτοιμες εγκαταστάσεις στρατωνισμού (πέτρινα κτίρια στρατωνισμού νεοσυλλέκτων) και εκπαίδευσης και δεν θα χρειαστούν έξοδα για μετατροπές κτιρίων και λοιπές παρεμβάσεις.
2. Το ΚΕΥΠ βρίσκεται στο κέντρο της Ελλάδας, με άμεση πρόσβαση οδικώς και σιδηροδρομικώς.
3. Στο ΚΕΥΠ λειτουργεί Μονάδα Επιστρατεύσεως που θα μπορούσε ενδεχομένως να βοηθήσει στην λειτουργία του με την νέα μορφή.
4. Στην Λαμία υπάρχουν σωματεία και παραρτήματα εθελοντικών οργανώσεων (π.χ. Ε.Ε.Σ., Λ.Ε.Κ. Στερεάς Ελλάδας) και αθλητικά σωματεία που θα κάνουν άμεση χρήση του και θα το «διαφημίσουν» στις ομοσπονδίες εθελοντών - εφέδρων και στις αθλητικές ομοσπονδίες.
Πιο λεπτομερείς σκέψεις
1. Ήδη οι Ένοπλες Δυνάμεις εκπαιδεύουν ιδιώτες για ειρηνικούς σκοπούς σε ειρηνικές αποστολές στο ΠΚΕΕΥΕ (Πολυεθνικό Κέντρο Εκπαίδευσης Επιχειρήσεων Υποστήριξης Ειρήνης) (http://www.mpsotc.gr). Επομένως κάτι αντίστοιχο μπορεί να γίνει στο ΚΕΥΠ ακόμα κι αν αυτό παραμείνει στον ΕΣ (εκτιμάται ότι δεν υπάρχει θεσμικό πρόβλημα εκπαίδευσης και διαμονής ιδιωτών). Το ΠΚΕΕΥΕ, που δεν διαθέτει χώρους στρατωνισμού, μπορεί να αποστέλλει κινητές ομάδες εκπαίδευσης στο Κέντρο για την εκπαίδευση εφέδρων και εθελοντών.
2. Στο Κέντρο μπορούν να διεξάγονται εκπαιδεύσεις πιστοποιημένες από το ελληνικό κράτος, όπως π.χ. εκπαίδευση προσωπικού ασφαλείας, που διεξάγεται αυτή την στιγμή από διάφορα Κ.Ε.Κ. σε ολόκληρη την Ελλάδα υπό την επίβλεψη του Κέντρου Μελετών Ασφαλείας (Υπουργείο ΠΡΟ.ΠΟ.).
3. Στο Κέντρο θα μπορούν να εκπαιδεύονται δημοτικοί αστυνομικοί από όλους τους Δήμους, οι οποίοι μέχρι σήμερα εκπαιδεύονται στα διάφορα Τμήματα της Σχολής Αστυφυλάκων όταν αυτά δεν εκπαιδεύουν αστυφύλακες.
Εν κατακλείδι εκτιμάται ότι η τοπική κοινωνία δεν επιθυμεί κλείσιμο του ΚΕΥΠ. Εάν αυτό όμως συμβεί με κυβερνητικές εντολές, δεν είναι επιθυμητή επʼ ουδενί η μετατροπή του σε κέντρο υποδοχής λαθρομεταναστών. Για το λόγο αυτό αλλά και για να αποφευχθούν συγκρουσιακές καταστάσεις που προέκυψαν σε άλλες περιοχές, αλλά και γιατί πρέπει να προτείνουμε με σοβαρότητα συγκεκριμένες θέσεις που δίνουν διέξοδο σε κάθε είδους κρίση, καταθέτω συγκεκριμένες προτάσεις με αναπτυξιακή κατεύθυνση και τις θέτω στην διάθεση της αυτοδιοίκησης και κάθε ενδιαφερομένου.