Ο Οδυσσέας ως Δούρειος Ίππος

  • Δημοσιεύτηκε: 05 Νοέμβριος 2003

    Η παρέλαση έγινε, οι εορτές ολοκληρώθηκαν. Οι σημαιοφόροι, οι παραστάτες και οι υπόλοιποι μαθητές, γύρισαν σπίτια τους, έβγαλαν τα μπλε πουλόβερ, τα λευκά πουκάμισα και τα φανελένια παντελόνια, φόρεσαν το τζινάκι τους και επέστρεψαν στην πληκτική τους καθημερινότητα.

    Αλλού κατάφερες και σήκωσες το δικό σου μπαϊράκι με αλλοδαπούς σημαιοφόρους κι αλλού, όπως στην Μηχανιώνα, όπου κατοικούν οι μοναδικοί εν Ελλάδι ρατσιστές γονείς με τα ρατσιστόπαιδά τους, οι αλλοδαποί είδαν την παρέλαση από το παράθυρο. Το κακό τελείωσε κι εσύ αναρωτιέσαι, τι κατάφερες και πάλι. Εγώ απ’ την πλευρά μου νιώθω μάλλον οίκτο, παρά αντιπάθεια για σένα, που θέλησες για άλλη μια φορά να προσβάλεις με τόσο υποχθόνιο τρόπο τα ιερά και τα όσιά μου.

    Δεν έπεισες κανέναν όμως τελικά, για τον λόγο που ανακάλυψες αξίες στην Σημαία που τόσα χρόνια έφτυνες - άσχετα αν είναι διαφορετικές από αυτές που εγώ βλέπω. Τόσες εκπομπές, τόση κουβέντα και δεν μίλησες καν για την σημαία, να μας πεις τι σημαίνει τελικά για σένα. Δεν έπεισες κανέναν, όμως ούτε κι εσύ φαίνεται να γνωρίζεις τελικά, ποιός είναι ο λόγος που πρέπει ο Τσενάι να κρατήσει την σημαία. Μας τα μάσησες λιγάκι, όταν προσπάθησες να μας πείσεις ότι είμαστε ρατσιστές που δεν αφήνουμε τον Οδυσσέα να σηκώσει το λάβαρό μας. Εσύ όμως που τάχα νοιάζεσαι για την διαφορετικότητα των άλλων άφησες να εννοηθεί ότι οι "διαφορετικοί" πρέπει να καμουφλάρονται πίσω από ξένα σύμβολα και ψεύδη για να γίνονται ανεκτοί.

    Δεν μου λες όμως, καλέ μου φίλε, μήπως το σύστημα αυτής της χώρας θα ήταν πολύ καλύτερο, αν φρόντιζε οι "διαφορετικοί" να μην χρειάζεται να καμουφλάρονται. Μήπως η πραγματική ελευθερία θα ήταν να μπορεί να διαδηλώνει κανείς αυτό που πράγματι είναι, χωρίς να κρύβεται; Μήπως αυτό που επιδιώκεις είναι η εύκολη λύση, διότι το άλλο χρειάζεται πολύ δουλειά και χρήματα; Μήπως το να αποκαλείς τους κατοίκους ενός χωριού "ρατσιστές", επειδή εσύ δεν άσκησες σωστή μεταναστευτική πολιτική, είναι απολύτως άδικο;

    Μήπως εν τέλει είσαι ο μεγαλύτερος ρατσιστής απ' όλους, διότι στην προσπάθειά σου να καλύψεις τις διαφορές, απλά τις κρύβεις, πίσω από τύπους, νομιμοποιητικά έγγραφα και υπουργικές αποφάσεις. Μήπως έτσι τις υποβιβάζεις και τις εξευτελίζεις με τον χειρότερο τρόπο; Μα όσο καλά και να κρυφτούν, πάντα θα μένουν και καλά θα κάνουν.

    Πρέπει να καταλάβεις και σου το λέω με όλη την καλή πρόθεση, ότι η τακτική σου φέρνει ακριβώς το αντίθετο αποτέλεσμα από αυτό που επιδιώκεις. 'Αλλο προσαρμογή και άλλο ισοπέδωση. Το μόνο που κατάφερες ήταν να αφυπνίσεις έναν λαό, έστω και για μερικές ημέρες. Η δε εμπάθειά σου απέναντι στην γνώμη του ξύπνησε τα πιο άσχημα ένστικτά του. Αν συνεχίσεις να βάζεις ένα παιδί ως ασπίδα σου για να κρύψεις τις ουτοπίες των ιδεοληψιών σου, τότε εκτός του ότι σφάλεις, είσαι και άνανδρος.

    Ακόμη κι αν ο Τσενάι, αποφάσιζε από μόνος του να γίνει σημαιοφόρος - πώς άραγε ένας τόσο συνεσταλμένος νέος να επιδιώξει κάτι τέτοιο την στιγμή που ούτε καν επιτρέπεται; - τότε ήταν υποχρέωσή σου να τον προστατεύσεις και να τον αποτρέψεις για δύο λόγους:

  • Γιατί ήταν μαθηματικά βέβαιο ότι θα συνέβαινε ό,τι συνέβη. Ποιά είναι άραγε τώρα η ψυχολογική του κατάσταση;
  • Διότι, ασχέτως από που κατάγεται, έπρεπε να τον μάθεις να είναι εθνικά υπερήφανος. Αν δεν ήξερες πώς να το κάνεις, τότε λυπάμαι είσαι ανεπαρκής - είτε εσύ, είτε το εκπαιδευτικό σου σύστημα.

    Όχι όμως. Προτίμησες να τον βάλεις μπροστά και να τον κάνεις σάκο του μποξ στα διάφορα τηλεσκουπίδια, έρμαιο της φλυαρίας του κάθε τηλεστάρ. Εσύ ο εκπαιδευτικός - αν όχι τότε τουλάχιστον ο αριστερός - επέλεξες να παίξεις ένα βρώμικο παιχνίδι με Ισοκράτες και άλλες τέτοιες ανακρίβειες, ενώ γνώριζες ότι ο Ισοκράτης δεν τα 'λεγε ακριβώς έτσι. Εσύ ο ανθρωπιστής και αντιρατσιστής, ξέχασες το πιο βασικό. Ότι εκείνο που διαφοροποιεί τον άνθρωπο από τα ζώα είναι η πολιτιστική και εθνική του ταυτότητα. Τέτοιες υπάρχουν πολλές και ο καθένας πρέπει να έχει αντίληψη ποιά είναι η δική του, ειδάλλως είναι απλά ένα ζώον.

    Όχι, δεν σου άρεσε η ταυτότητα του Αλβανού. Σου είναι δύσκολο να εξηγήσεις σ' έναν Αλβανό γιατί πρέπει να είναι περήφανος για την εθνικότητά του. Δεν είναι άλλωστε τυχαίο που μετανάστες άλλων εθνικοτήτων τάχθηκαν εναντίον του. Ως ζώον λοιπόν αντιμετώπισες τον Τσενάι. Τον περιέλαβες σαν αδέσποτο σκύλο του δρόμου, που το βάφουν άσπρο και του βάζουν μαύρες βούλες για να μοιάζει με Δαλματίας.

    Μπορείς λοιπόν να χλευάζεις όσο θες τις εθνικές ευαισθησίες του καθενός. Μπορείς να κρύβεσαι όσο θες πίσω απ' τις πλάτες ενός πιτσιρικά και να τον μετατρέπεις σε Δούρειο Ίππο των ιδεολογημάτων σου. Όμως δεν θα μπορέσεις ποτέ να αναιρέσεις την αλήθεια που λέει ότι: Μοναδικό εμπόδιο στον παγκόσμιο ισοπεδωτισμό, είναι αυτή ακριβώς η διαφορετικότητα, την οποία, ενώ λες ότι υποστηρίζεις, πολεμάς με τον πιο άνανδρο και υποχθόνιο τρόπο, οικοδομώντας μία γκρίζα κοινωνία αβούλων και ανυπεράσπιστων μονάδων, όπως το παιχνιδάκι σου, ο Οδυσσέας.